A Spinning® annyi, amennyit beletöltesz

A Spinning® annyi, amennyit beletöltesz

A Spinning® annyi, amennyit beletöltesz


Könnyedén, egy mondatban meghatározható, mi a Spinning®: egy igen hatékony kardio edzésforma, jellemzően előre megfontolt szándékkal (ritkábban hirtelen felindulásból), csoportosan elkövetett teremkerékpározás, amely több, mint negyed évszázada képes sokszor egyetlen óra leforgása alatt egy életre megfertőzni azokat, akik a közelébe kerülnek. De hogy mit jelent nekem a Spinning®, azt már nem tudnám ilyen tömören és könnyedén megfogalmazni. Ahogy más esetekben is nehéz - és sokszor dőreség is - az embernek a szerelméről beszélni én is csak momentumokat tudok kiragadni ebből a szenvedélyes vonzalomból. Ahhoz, hogy kiderüljön, az érzés Téged is átjár-e majd a találkozáskor el kell jönnöd és hagynod kell, hogy élőben bemutathassam Neked a választottamat.


Kezdem az első tipikus kérdésnél a Spinning®-el kapcsolatosan: mi abban a jó, hogy egy zárt teremben elhelyezett, helyváltoztatásra jelentős korlátokkal képes eszközökön bringázunk? Többek között az, hogy ezt tervezetten tehetjük, nem vagyunk kitéve az időjárás szeszélyeinek, sem az útminőség, sem a közlekedés többi résztvevője nem befolyásolja a tekerésünk hatékonyságát. Akár egy óra alatt is olyan edzésmunkát végezhetünk, amely intenzitásában egy jóval hosszabb szabadtéri kerékpározással lehet egyenértékű. Szerencsés esetben tehetjük ezt jó társaságban ahol a különböző előképzettségű és erőnlétű társainkkal végig EGYÜTT tekerhetünk. Nem jobb, vagy rosszabb, mint a hagyományos bringázás: más. Ahogy nem jobb, vagy rosszabb, mint más csoportos órák: más. Hatékonysága, amely szinte a végtelenségig fokozható leginkább abban rejlik, hogy megannyi képességet egyaránt fejleszthetünk vele. Javíthatjuk az állóképességünket (különös tekintettel az aerob állóképességre), az egyenletes, állandó frekvencián való tekerést, a robbanékonyságunkat, erő-állóképességünket, tejsavtűrő és oxigénfelvevő képességünket. Ráadásul azt, hogy az egyes edzéseken melyiket milyen mértékben tudjuk (és kívánjuk) fejleszteni, jórészt rajtunk, az edzésünk tudatosságán múlik. Az instruktor csupán egy keretet határoz meg az óra felépítésével (egyrészt a zenék tempójával, másrészt azok hangulatával, erejével vagy éppen visszafogottságával). Az már egyénenként változó, hogy ki mit tud ebbe a keretbe beletölteni. Vélhetően mindenki egyre többet és többet. Köszönhetően a gyakorlással csiszolódó technikának és persze annak, ha maga is törekszik a tudatosság fokozására az edzésében. Úgy vélem, nekünk, oktatóknak leginkább ebben van a feladatunk és egyben a felelősségünk. Számomra a legnagyobb öröm az, ha valaki kérdez. Óra előtt, óra után, vagy akár közben is (ha van hozzá elegendő levegője